luni, 12 ianuarie 2015

CONTINUTURI PENTRU SIMULAREA EVALUARII NATIONALE PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A

LIMBA SI LITERATURAROMÂNA 
  Continuturile pentru simulare sunt cele prevazute în programa pentru Evaluarea Nationala pentru absolventii clasei a VIII-a.
   Pentru simulare sunt exceptate urmatoarele continuturi:
                     • procedee de expresivitate artistica în textele studiate (figuri de stil: alegoria) – continut asociat competentei specifice 1.1;
                     • complementul direct si propozitia subordonata completiva directa; complementul indirect si propozitia subordonata  completiva indirecta; complementele circumstantiale si propozitiile subordonate circumstantiale corespunzatoare (de loc,  de timp, de mod, de cauza, de scop) – continuturi asociate competentei specifice 2.2.
MATEMATICA
Continuturile pentru simulare sunt cele prevazute în programa pentruEvaluarea Nationala pentru absolventii clasei a VIII-a.
Pentru simulare sunt exceptate urmatoarele teme:
                                                           • din capitolul Calcul algebric
                                                           - Rapoarte de numere reale reprezentate prin litere.Simplificare. Operatii cu rapoarte (adunare, scadere,înmultire, împartire, ridicare la putere cu exponent numarîntreg)
                                                            • capitolul Functii
                                                            • din capitolul Ecuatii, inecuatii si sisteme de ecuatii
                                                          - Probleme cu caracter aplicativ care se rezolva cu ajutorul sistemelorde ecuatii
                                                           • din capitolul Punctul, dreapta, planul, semiplanul, semidreapta,
segmentul de dreapta, unghiul
                                                            - calculul unor distante în interiorul corpurilor studiate
                                                            • din capitolul Corpuri geometrice. Paralelipipedul dreptunghic,
cubul; prisma dreapta cu baza triunghi echilateral, patrat saudreptunghi; piramida triunghiulara regulata, tetraedrul regulat, piramida patrulatera regulata:
                                                           - desfasurari
                                                           - aria laterala, aria totala, volumul

LIMBA SI LITERATURAMAGHIARA MATERNA
TARTALMAK
     1. Irodalomolvasás
Irodalmi formák és kódok
- Szóképek: metafora, allegória, hasonlat. Retorikai alakzatok: az ismétlés változatai (gondolatritmus, felsorolás, halmozás,fokozás), párhuzam, ellentét.
- Verstani alapfogalmak: hangsúlyos ritmus, rímfajták.
- Epika: történetmondás, elbeszél , elbeszél i néz pont, szerepl , szerepl k rendszere; epikai m fajok: elbeszélés/novella, humoreszk, népballada, m ballada, regény.
- Líra, líraiság, lírai én; lírai m fajok: dal, leíró költemény.
- Beszédhelyzet(ek) a köznapi és irodalmi szövegekben: a beszél nek a tárgyhoz és a címzetthez való viszonya; tény és fikció; elbeszél , elbeszél i néz pont. Térszerkezet, id szerkezet
a lírai és az epikai m vekben.
- Érték: megjelenített értékek, értékrend.
- Hangnemek: szatirikus, tragikus, tárgyilagos, humoros hangvétel.
    2. A logikus és célszer nyelvhasználat: közlésformák Az értekez fogalmazás szerkesztése. Irodalmi m vek egyéni értelmezése írásban. Magánlevél. Meghívó. Monológ. Leírás.Jellemzés. Hirdetés.
    3. A közlés épít elemei: a mondat, a szó, a hang.
A szó.
- A szavak jelentése (ismétlés).
- A szó szerkezete (ismétlés).
- A szófajok (ismétlés).
A mondat.
Az egyszer mondat és elemzése (ismétlés).

LIMBA SI LITERATURA GERMANA MATERNA
Literatur
  1. Persönliche Meinung äußern und begründen;
  2. Wiedergabe des Inhaltes eines Textes:
      a. die Nacherzählung
      b. die Inhaltsangabe;
  3. Texte aufgrund von Fragen erschließen;
  4. Texte fortsetzen oder umformen;
  5. Erfassen des tieferen Sinnes eines Textes;
  6. Sprachliche Mittel in einem literarischen Text erkennen
  7. Änderung der Erzählperspektive;
  8. Gattungsspezifische Merkmale erkennen: die Ballade
  9. Verfassen eines Dialogs zu einer gegebenen Situation.
Sprachbetrachtung
  1. Bereicherung des Wortschatzes:
     a. die Wortfamilie: Ableitung und Zusammensetzung,
     b. das Wortfeld,
     c. Homonyme, Synonyme, Antonyme;
  2. Identifikation und Bestimmen von Satzgliedern: Subjekt, Prädikat, Objekt, Attribut, Konditionalbestimmung;
  3. Identifikation und Bestimmen von Nebensätzen: Subjekt-, Prädikativ-, Attribut-, Objekt-, Konditionalsatz;
  4. Form der Nebensätze:
     a. eingeleitete: Konjunktionalsatz, Relativsatz, indirekter
Fragesatz;
     b. uneingeleitete: Infinitivgruppe, Patizipialgruppe,verkappter Nebensatz
 5. Umwandlung von Satzgliedern in Nebensätze und umgekehrt

LIMBA SI LITERATURA RROMANI MATERNA
  1. Limba rromani (Fonetica, Lexicologie, Morfologie, Sintaxa)
  2. Literatura rromani (texte literare):
      Clasa a V-a: O suno e kakosqo Angel (Anghel Nastase vi Noemi Nasturas).
     Clasa a VI-a: Kamav te aresav sikl rno! (Noemi Palfi-Tamas).
     Clasa a VII-a: E xuxura (Nicolae Pandelica).
     Clasa a VIII-a: O rromano them (palemvakaripen ka ar o Zupter Borkoj palal o xramosaripen "O xasardo them" e Luminicaqo e Coabasqi)
  3. Notiuni de teorie literara
  4. Compunerea

LIMBA SI LITERATURA SÂRBA MATERNA
  1. Limba sârba (Fonetica, Lexicologie, Morfologie, Sintaxa)
  2. Literatura sârba (texte literare):
     clasa a V-a: Starac prevario divove; U cara Trojana kozje uši;
     clasa a VI-a: Car Lazar i carica Milica; Veletovci (Ivo Andric);
     clasa a VII-a: Hajduk Veljko (Vuk Stefanovic Karadžic); Pop Cira i pop Spira (S. Sremac)
     clasa a VIII-a: Kad mlidijah umreti (B. Radicevic); Sve, sve, ali zanat; Hasanaginica; Sve ce to narod pozlatiti (Laza Lazarevic); Pop Cira i pop Spira (S. Sremac)
  3. Notiuni de teorie literara
  4. Compunerea

LIMBA SI LITERATURA SLOVACA MATERNA
  1. Limba slovaca (Fonetica, Lexicologie, Morfologie, Sintaxa)
  2. Literatura slovaca (texte literare):
     - Clasa a V-a: Medicína (Janko Jesenský).
     - Clasa a VI-a: Na chlieb (Jozef Gregor Tajovský), Katarína – ludová balada.
     - Clasa a VII-a: Prvé hodinky (Jozef Gregor Tajovský), Doktor (Janko Jesenský).
     - Clasa a VIII-a: Tapákovci (Božena Slancíková Timrava), Statkyzmätky (Jozef Gregor Tajovský).
  3. Notiuni de teorie literara
  4. Compunerea

LIMBA SI LITERATURA ITALIANA MATERNA
Continuturile pentru simulare sunt cele prevazute în programa pentru Evaluarea Nationala pentru absolventii clasei a VIII-a.
Pentru simulare sunt exceptate urmatoarele continuturi:
     - procedee de expresivitate artistica în textele studiate (figuri de stil:
personificarea, epitetul, comparatia, repetitia, enumeratia, antiteza);
     - trasaturi ale speciilor literare: mitul, fabula;
     - articolul de ziar / de revista;
     - substantivele compuse;
     - verbul: perfectul simplu al verbelor regulate si neregulate (celemai frecvente); folosirea imperativului cu pronumele de politete;conjunctivul prezent si trecut

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu