SUBIECTUL
I
(30 de puncte)
Cite te următorul text:
VI
Noi stam cântând în noapte în turnul fermecat
Ce și nalță fruntea sură din negrile ruine,
Iar viersurile noastre, ciudate și streine,
Deși voiau să râdă, plângeau un vechi păcat.
Stam singuri, și cum cerul greoi și ntunecat
Părea o carte veche cu taine sibiline
Noi glasul ridicarăm în cântece senine
Chemând uitarea sfântă în tragicul palat.
Bătând din aripi grele, trecu grozava noapte,
Plutind demoniacă în valuri lungi de șoapte,
Iar jos, zăcând în umbră, stau roze la picioare.
Păunii sub arcade, visând, plângeau în somn,
Și rozele păliră ca albele fecioare
Ce mor chemând zadarnic al visurilor domn
(S tefan Petică, Moartea visurilor – XIV )
sibilin– profetic, enigmatic; în Antichitate, sibilă – femeie înzestrată cu darul profețieidemoniac – demonic
Redactează, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerin e cu privire la text:
1. Nume te câte un sinonim neologic pentru sensul d in text al cuvintelor: singuri si chemând
.
2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvența: "cerul greoi și ntunecat."
2 puncte
3. Construie te un enun în care să ilustrezi sensu l conotativ al cuvântului
"noapte".
2 puncte
4. Precizează tema s i un motiv literar identificate în textul dat.
4 puncte
5. Men ionează două mărci lexico-gramaticale ale su biectivită ii prezente în textul dat.
4 puncte
6. Selectează două secven e din text care contureaz ă dimensiunea spațială a imaginarului poetic.
4 puncte
7. Prezintă semnificația a două figuri de stil dife rite din a doua strofă.
4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului liric.
4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, prima strofă a textului dat, prin eviden ierea rela iei dintre ideea poetică
i mijloacele artistice.
SUBIECTUL
al II5lea
(30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de c uvinte despre rolul pe care îl are lectura jurnalului
unui scriitor în receptarea operei sale. În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respec si structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor
lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri;
8 puncte
− să ai continutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei a propriei opinii fa ă de
problematica pusă în discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;
16 puncte
− să respect si normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) s i precizarea privind numărul de cuvinte.
4 puncte
SUBIECTUL
al III5lea
(30 de puncte)
Redactează un eseu de 6000900 de cuvinte în care să prezinți relatia dintre două personaje
dintr-un roman studiat, scris după 1980.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoare le repere:
− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese din roma nul studiat;
− eviden ierea, prin două episoade/citate/secven e comentate, a modului în care evoluează rela ia dintre cele două personaje;
− ilustrarea a patru elemente de structură i de co mmpozi ie ale romanului studiat, semnificative pentru
analiza rela iei dintre cele două personaje (de exemplu: ac iune, conflict, rela ii temporale si spa iale,
incipit, final, tehnici narative, perspectivă narativă, registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
− sus inerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema romanului studiat se reflectă în evolu i a rela iei dintre cele două personaje.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu