joi, 16 ianuarie 2014

EXEMPLU EVALUAREA NA IONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII A Anul colar 2013 2014 Limba S i literatura română

                 • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
                 • Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
                                             SUBIECTUL I (42 de puncte)
Citeste, cu atenTie, textul:
    În seara aceea de Ajun eram nespus de agitat. Cu îngrijorare fără de seamăn mă
repezeam, după scurte popasuri, dintr-un col al cur ii într-altul, scrutând cerul cu încordate priviri.
   Mai ales în miazănoapte îmi pusesem toată nădejdea; de acolo avea să vină mult asteptatul nor de
zăpadă. Mi-l închipuiam enorm si alburiu, cu chip de om; un Mos Crăciun plutind greoi sub povara
darurilor pe căile văzduhului.
   Era cu neputin ă pe-o vreme ca asta să nu se ivească, scuturându-si barba de omăt, un cer
atât de plumburiu si potolit, e drept, dar atât de ghe os!
Numai fata din casă mă tot necăjea:
— Domnule, poftim înăuntru, ai să răcesti * [...]
Pruden a mă sfătui că e timpul să intru; atunci surprinsei în dreptul unuia din geamurile
care tocmai se aprinsese primul fulg. Îl văzusem; nu mai putea fi nicio înselare! Venise din
împără ia neagră de deasupra, minusculul flutur degerat se repezise în lumina geamului, spre a
cădea orbit în întunericul de dedesubt. [*]
    Când iesii într-un târziu afară, fulgi albi se vânzoleau buluc în pătratele luminoase ale
ferestrelor, roi de fluturi si fluturasi în vârtej fără odihnă [...]. Dar lămpile erau departe, în dosul
geamurilor aburite, si micile insecte de ghea ă piereau cerneri-cerneri în noaptea vicleană în care
se ascunsese frigul.
Nu-mi venea să cred ochilor, si multă vreme i-am privit neîncrezător; dar când pe negrul de
pretutindeni au început să răsară si să se lărgească ostroave de albea ă, n-am mai avut nicio
îndoială. [*]
Atunci n-am mai putut rezista bucuriei mele. Si cu căciuli a si cu umerii îmbrăca i în solzisori
de ie, ca într-o armură de argint, am năvălit înăuntru:
— Mamă! ... mamă, n-auzi ... mamă?
— Ce poftesti?
— Ninge, mamă...
— ....
— Ninge, mamă, n-auzi?
— Să faci bunătatea si să nu mai iesi afară si să te culci numaidecât
.
(Gib. I. Mihăescu, Ierni jilave)
A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerin2Tele de mai jos:
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: agitat, piereau,
numaidecât. 6 puncte
2. Explică rolul cratimei în secven a n-auzi. 6 puncte
3. Selectează un epitet si o compara ie din fragmentul dat. 6 puncte
4. Men ionează două trăsături ale genului epic prezente în textul dat. 6 puncte
5. Prezintă, în 30-50 de cuvinte, semnifica ia secven ei: Mai ales în miazănoapte îmi pusesem
toată nădejdea; de acolo avea să vină mult asteptatul nor de zăpadă. Mi-l închipuiam enorm si
alburiu, cu chip de om; un Mos Crăciun plutind greoi sub povara darurilor pe căile văzduhului.
6 puncte
B. Redactează o compunere de 150-250 de cuvinte în care să- i exprimi opinia despre
semnificațiile mesajului din textul dat. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să formulezi o opinie despre semnificațiile mesajului din textul dat;
– să-ți sus ii opinia formulată prin două argumente potrivite, valorificând textul dat;
– să ai un con inut adecvat cerin ei;
– să respecți precizarea referitoare la numărul de cuvinte.
                                           SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
Citeste, cu atentie, textul:
Profesorul Martin Maiden (55 de ani), care a introdus anul trecut un curs de limba română
la prestigioasa universitate britanică, povesteste [...] cum s-a îndrăgostit de limba nativă a lui
Eminescu.
A făcut cunostin ă cu limba română într-o librărie engleză pe când avea 13-14 ani, când a
descoperit întâmplător o carte de gramatică a limbii române, care i s-a părut fascinantă, desi
mărturiseste că nu în elegea nimic atunci. Acum, Martin Maiden, profesorul britanic de la Oxford
pasionat de limbile romanice, vorbeste româna aproape ca un nativ si i-a citit pe Sadoveanu si
Rebreanu.
Maiden a înființat anul acesta, cu ajutorul Institutului Limbii Române [*], primul curs de
limbă română din istoria universității Oxford, frecventat deja de 20 de studenți, majoritatea britanici.
În ciuda faptului că vorbeste româna fluent, profesorul Maiden nu se consideră un expert si
spune cu modestie că mai are mult de învă at. [...]
Pentru eforturile si iubirea sa fa ă de limba română, Academia Română i-a acordat, în
2010, o „Diplomă de onoare” din partea Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru
Rosetti”.

(Ioana Nicolescu, Englezul care a înfiin at primul curs de limba română la Oxford, în publicația Weekend Adevărul)
A. Scrie, pe foaie de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerin2ele de mai jos:
1. Formulează câte un enun în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– denumirea universită ii britanice unde s-a introdus un curs de limba română;
– recompensa primită de profesor din partea Academiei Române. 4 puncte
2. Scrie numele autorului și titlul articolului din care este extras fragmentul dat. 4 puncte
3. Men ionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secven a: A făcut
cunostin ă cu limba română într-o librărie engleză pe când avea 13-14 ani, când a descoperit
întâmplător o carte de gramatică a limbii române [*]. 4 puncte
4. Precizează func ia sintactică a cuvintelor subliniate din secven a: Acum, Martin Maiden,
profesorul britanic de la Oxford pasionat de limbile romanice, vorbeste româna aproape ca un nativ
si i-a citit pe Sadoveanu si Rebreanu. 4 puncte
5. Transcrie două propozi ii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora:
Profesorul Martin Maiden, care a introdus anul trecut un curs de limba română la prestigioasa
universitate britanică, povesteste cum s-a îndrăgostit de limba nativă a lui Eminescu. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată
predicativă, introdusă prin adverbul relativ cum. 4 puncte
B. Redactează, în 80-150 de cuvinte, o scurtă narațiune în care să prezinți o întâmplare petrecută
într-
o librărie. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spa io-temporal;
– să ai un con inut adecvat cerin ei;
– să respecți precizarea referitoare la numărul de cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerin elor nu este obligatorie.
Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compozi iei – 1 p.; coeren a
textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate con inutului – 2 p.; ortografia – 3 p.;
punctua ia – 2 p.; asezarea corectă în pagină, lizibilitatea – 2 p.)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu