Model
Citeşte următorul text:
VI
Noi stam cântând în noapte în turnul fermecat
Ce-și nalță fruntea sură din negrile ruine,
Iar viersurile noastre, ciudate și streine,
Deși voiau să râdă, plângeau un vechi păcat.
Stam singuri, și cum cerul greoi și-ntunecat
Părea o carte veche cu taine sibiline,
Noi glasul ridicarăm în cântece senine
Chemând uitarea sfântă în tragicul palat.
Bătând din aripi grele, trecu grozava noapte,
Plutind demoniacă în valuri lungi de șoapte,
Iar jos, zăcând în umbră, stau roze la picioare.
Păunii sub arcade, visând, plângeau în somn,
Și rozele păliră ca albele fecioare
Ce mor chemând zadarnic al visurilor domn.
(Ştefan Petică, Moartea visurilor – XIV)
sibilin – profetic, enigmatic; în Antichitate, sibilă – femeie înzestrată cu darul profeției
demoniac – demonic
Redactează, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţ e cu privire la text:
1. Numeste câte un sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor: singuri şi chemând. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvența: cerul greoi și-ntunecat. 2 puncte
3. Construieşte un enunţ în care să ilustrezi sensul conotativ al cuvântului noapte. 2 puncte
4. Precizează tema şi un motiv literar identificate în textul dat. 4 puncte
5. Menţ ionează două mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţ ii prezente în textul dat. 4 puncte
6. Selectează două secvenţ e din text care conturează dimensiunea spațială a imaginarului poetic. 4 puncte
7. Prezintă semnificația a două figuri de stil diferite din a doua strofă. 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, prima strofă a textului dat, prin evidenţ ierea relaţ iei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice. 4 puncte
Răspunsuri posibile
1. singuri - solitari, chemând -
invocând.
2. Cratima indică rostirea legată a
două cuvinte diferite ( conjuncţia şi şi adjectivul întunecat),
prin căderea vocalei î din cuvântul întunecat. Dispare astfel o
silabă şi versul are măsura cerută de necesităţile prozodice: 13 silabe.
3. Poetul stătea pierdut în noaptea
gândurilor.
4. Tema poate fi condiţia umană
(tragică), iar unul din motive ar putea fi turnul, simbol al claustrării şi al
alienării.
5. Mărci ale subiectivităţii sunt
pronumele de persoana I (noi) şi verbele la persoana I (stam, ridicarăm).
6. Dimensiunea spaţială a
imaginarului poetic se conturează în secvenţele: în turnul fermecat,
din
negrile ruine, în tragicul palat.
7. Sentimentul general transmis de
poezia lui Petică este de apăsare sufletească, de suferinţă, de zădărnicie
produse de neputinţa de a scăpa de un destin tragic. Este o stare vagă,
nedesluşită, dar puternică, pregnantă, zdrobitoare. În strofa a II-a întâlnim
figuri de stil care contribuie la conturarea aceste stări. De exemplu, epitetul
tragicul din ultimul vers, asociat substantivului palat, aduce o
intensificare a durerii. Comparaţia cerul... părea o carte veche cu taine
sibiline sugerează neputinţa omului de a-şi descifra destinul, singurătatea
celui care nu simte prezenţa divinităţii.
8. Cele două trăsături ale genului liric
prezente în text sunt 1. transmiterea în mod direct a unor idei şi sentimente
şi 2. prezenţa eului liric. Poetul încearcă să comunice direct tragismul
existenţei (tragicul palat), pe care fiinţa umană nu îl poate depăşi
nici măcar prin apelul la divinitate, care pare mută (cerul greoi
şi-ntunecat părea o carte veche cu taine sibiline). Mărcile prezenţei eului
liric sunt pronumele şi adjectivele la persoana I (noi, noastre)
şi verbele la persoana I (stam, ridicarăm).
9. Această poezie - aparţinând curentului
simbolist - creează o atmosferă dureroasă, sfâşietoare, tragică. Nu se compun
imagini, ca în poezia anterioară simbolismului, ci se transmit sugestii, se
emană o invizibilă radiaţie lirică. Apăsare sufletească, deznădejde, claustrare
par a fi sentimentele sugerate, toate sub semnul morţii. Prima strofă ne
introduce în această lume a senzaţiilor vagi, obscure. Dimensiunea spaţială a
imaginarului poetic este dată de substantivele turn şi ruine,
sugerând claustrare şi distrugere. Epitete precum sure şi negrile,
alături de substantivul noapte colorează sumbru această lume de trăiri
sufleteşti. Verbul plângeau contribuie la adâncirea durerii, iar
substantivul păcat, întărit de epitetul vechi sugerează ideea
ispăşirii unui blestem ancestral. Eul liric - în ipostaza de "noi",
adică de reprezentant al umanităţii întregi - încearcă evadarea din această
capcană a suferinţei prin cântec, prin artă. Strofa următoare pare a sugera
însă că arta nu poate să aducă decât, cel mult, remediul paliativ al uitării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu